Digiajan varainkeruukirje – 3 vinkkiä
elokuu 31, 2017
0

Monet järjestöt hyödyntävät jo nykyisin monikanavaista lähestymistapaa varainkeruussaan. Haasteena on, että kanavia ei useinkaan linkitetä yhteen, jolloin menetetään paljon potentiaalia.

Crossmedia-markkinointi mahdollistaa perinteisen kirjeen ja verkon sulavan yhdistämisen. Crossmedialla tarkoitetaan useiden markkinointikanavien linkittämistä osaksi samaa suorakampanjaa. Usean kanavan käyttäminen varmistaa, että asiakkaat saavat oikeaa tietoa oikeaan aikaan ja itselleen parhaiten sopivassa mediassa.

Automaatio on olennainen osa crossmedian toimivuutta. Sen ansiosta monimutkaisenkin kampanjan hallinnoiminen on helppoa ja kustannustehokasta. Crossmedia parantaa konversiota, lisää lahjoitusten määrää ja sitouttaa lahjoittajia.

Alle olemme keränneet kolme vinkkiä, joilla päivität varainkeruukirjeen digiaikaan:

1. Luo kirjeen ja verkon välille silta

Crossmediaa käytettäessä kirjeen vastaanottaja ohjataan personoidulle laskeutumissivulle eli henkilökohtaiselle lahjoitussivulle.

Lahjoitussivun valmiiksi personoitu sisältö, kuten esitäytetty yhteystietolomake lahjoituspainikkeineen, madaltaa lahjoituskynnystä ja sitouttaa lahjoittajaa.

2. Personoi älykkäästi – hyödynnä olemassa olevaa dataa

Järjestöillä on paljon hyödyntämätöntä dataa, joka voitaisiin valjastaa tehokkaaseen käyttöön crossmedian avulla. Personoimalla kirjeen sisältöä monipuolisesti viestistä saadaan henkilökohtaisempi.

Esimerkiksi aiemman lahjoitushistorian hyödyntäminen tuo lisäarvoa kirjeeseen. Kirjeessä voidaan kiittää henkilökohtaisemmin ja tarjota uutta lahjoituskohdetta täsmällisemmin.

Aiemmin kerätyt tiedot voivat määrittää kirjeen sisällön sävyä tai jopa lahjoituskohdetta.

3. Aktivoi passiiviseksi jääneet reaaliajassa

Crossmedia mahdollistaa yksittäisen sivukävijän seurannan, jonka ansiosta reaaliaikaista jälkimarkkinointia voidaan tehdä automatisoidusti.

Esimerkiksi markkinointiautomaation avulla passiivisiksi jääneille voidaan lähettää sähköpostikampanja, joka osaltaan säästää resursseja telekampanjoinnista.

Tapausesimerkki: Save the Children Australia

Save the Children Australia -järjestö hyödynsi taannoin menestyksekkäästi monikanavaista markkinointia varainkeruussaan.

Markkinointikampanjan päämääränä oli yli viisi vuotta aiemmin lahjoittaneiden ihmisten houkutteleminen säännöllisiksi kuukausilahjoittajiksi.

Entisten lahjoittajien tietoja hyödynnettiin monella tapaa. Esimerkiksi postitse lähetettiin yksilöllisillä tiedoilla varustettu lahjoituslomake, ja kullekin vastaanottajalle laadittiin oma personoitu laskeutumissivu verkkoon.

Asiakkaille jaettiin myös tietoa siitä, miten juuri heidän vuosia sitten tekemänsä lahjoitukset ovat auttaneet lapsia.

Varainkeruukampanjalla oli neljän prosentin konversio, joka on tällä alalla korkea. Järjestö onnistui aktivoimaan 189 entistä lahjoittajaansa. Heistä joka kolmannes sitoutui kuukausilahjoittajaksi.