Kuinka arvokas on markkinointilupa?
syyskuu 6, 2017
0

Markkinointiluvat käyvät yhä tärkeämmiksi verkkomarkkinoijille. Mutta miksi markkinointilupien arvo kasvaa? Ja paljonko luvasta kannattaa olla valmis maksamaan?

Ilman markkinointilupaa lähetetyt viestit ovat roskapostia

Mainosviestien lähettäminen ilman lupaa on paitsi epäeettistä myös tehotonta. Pyytämättä saapuvat mainokset lentävät suoraan roskapostilaatikkoon. Ne ärsyttävät vastaanottajaa ja voivat jopa vahingoittaa yrityksen mainetta.

Tästä syystä markkinoinnissa ei kannata hyödyntää ulkoa ostettuja, valmiita sähköpostilistoja. Anonyymi massapostittaminen voi pahimmillaan viedä yrityksen roskapostisuodattimien mustalla listalle.

Oman markkinointirekisterin kerääminen kannattaa

Yrityksen tulee satsata oman markkinointirekisterin kokoamiseen. Mainoskampanjoiden kohdistaminen omaan rekisteriin on kustannustehokasta, sillä markkinointiluvan antaneet kuluttajat ovat vastaanottavaisempia kuin muut.

Rekisterin avulla yritys voi myös personoida viestejään eri vastaanottajille sopiviksi.

Markkinointiluvan voi pyytää helposti verkon kautta raksi ruutuun -periaatteella esimerkiksi tilaus- tai yhteydenottolomakkeen ohessa.

Paljonko markkinointiluvasta kannattaa maksaa?

Markkinointilupien kerääminen voi olla kustannustehokkaampaa kuin pelkkiin myyntiliideihin keskittyminen. Mutta miten markkinointiluvan arvo mitataan? Tämä on tärkeä kysymys kampanjaa suunniteltaessa ja markkinointia budjetoitaessa.

Yksittäisen markkinointiluvan arvo lasketaan seuraavalla kaavalla:

π (p-c) / (1+i)

π = myynnin todennäköisyys (nollasta yhteen)
p = kaupan hinta (€)
c = kustannukset (€)
i = tuottovaatimus% / 100

Toisin sanoen vaikkapa uutiskirjeen tilaajasta voidaan maksaa sitä enemmän, mitä tehokkaammin markkinointi muuttuu myynniksi (π), mitä katteeltaan arvokkaampi kauppa on kyseessä (p-c) ja mitä vähemmän voittoa vaaditaan (i).

Vuosi 2017 on markkinointirekisterien kartuttamisen aikaa

Tänä vuonna moni yritys panostaa markkinointilupien haalimiseen. Taustalla piilee EU:n uusi tietoturvalaki, joka rajoittaa yritysten ja organisaatioiden toimintaa ensi vuoden toukokuusta alkaen. Henkilötietojen keräämisestä tehdään entistä vaikeampaa, ja rekisteriä ylläpitäville tahoille asetetaan kovia velvoitteita.

Muun muassa tällä tapaa tietoturvalaki tulee vaikuttamaan markkinointiin:

  • Big datan kerääminen netin kautta on ollut tähän saakka melko vapaata. Nyt kontrolli kasvaa, ja kuluttajan suostumusta täytyy kysyä joka käänteessä.
  • Läpinäkyvyys lisääntyy. Kuluttajalla on oikeus tietää, millaista dataa hänestä kerätään netin kautta ja hän saa myös vaatia kaikkien tietojen poistamista.
  • Asiakasdatasta tulee vaikeammin kerättävää, vaikeammin ostettavaa ja yhä arvokkaampaa.

3 keinoa kartuttaa yrityksen markkinointirekisteriä

  1. Uutiskirjetilaukset, joihin houkutellaan kiinnostavalla sisällöllä.
  2. Kilpailut ja arvonnat.
  3. Erilaiset osallistavat somekampanjat.