Miten yhdistää printti- ja digikampanjat?
syyskuu 14, 2017
0

Sekä printti- että digimarkkinointi ovat tehokkaimmillaan, kun ne integroidaan osaksi samaa kampanjaa. Nyt kerromme, miten se parhaiten onnistuu.

Tarvitaanko digimaailmassa yhä printtiä?

Printtimainontaa on nykyään vaikea saada toimimaan ilman digitaalista ulottuvuutta. Kuitenkin myös digimarkkinointi on yksinään tehotonta. Parhaisiin tuloksiin markkinoinnissa päästään, kun yhdistellään älykkäästi printtiä ja digiä.

Keskimäärin printtimainos nappaa kuluttajan huomion paljon tehokkaammin kuin sähköpostit, someviestit tai muut digitaaliset mainokset. Kun maailma digitalisoituu, kuluttaja kokee printtimainoksen yhä huomiota herättävämmäksi.

Fyysisenä esineenä printti virittelee vastaanottajan aisteja aivan eri tavalla kuin näytöltä tavattavat mainosviestit. Siksi printillä on nyt ja tulevaisuudessa paikkansa älykkäässä markkinoinnissa.

Printtisuora tukee digitaalisia kanavia

Monikanavaisessa suoramarkkinoinnissa yhdistellään digitaalisia kanavia ja perinteisiä printtikanavia. Tällainen kampanja voi koostua muun muassa seuraavista medioista:

  • Sähköposti on kustannustehokas tapa olla yhteydessä suureen määrään ihmisiä.
  • Personoiduilla printtimainoksilla luodaan henkilökohtaisuuden tuntua ja herätellään kuluttajan aisteja.
  • Niin sähköposteihin kuin printtimainoksiinkin kannattaa liittää linkki personoidulle laskeutumissivulle. Personoidun laskeutumissivun avulla mainostaja pystyy mittaamaan printin tehoa, seuraamaan kuluttajan toimintaa ja kohdistamaan markkinointia jatkossa yhä tehokkaammin.
  • Markkinointikanavat kannattaa myös integroida osaksi sosiaalista mediaa. Tärkeitä somekanavia ovat etenkin Facebook (kuluttaja-asiakkaille) ja Linkedin (yritysasiakkaille).
  • Puhelinkampanjat voivat olla hyvä apu etenkin myynnin viimeistelyssä, kun asiakas on jo valmis tekemään ostopäätöksen.

Personointi on tärkeää

Printtiä ja digitaalista markkinointia yhdisteltäessä personointi on tärkeää. Niin sähköpostien kuin suoramainostenkin pitää olla hyvin kohdistettuja ja hyödyllisiä kuluttajalle. Personointi myös auttaa seuraamaan kuluttajan käyttäytymistä ja tarjoaa mainostajalle tärkeää tietoa tämän kiinnostuksen kohteista.

Printtipuolella personoinnissa auttaa digipaino, jonka ansiosta yksilöllisen datan lisääminen suoramainoksiin on nykyään hyvin kustannustehokasta.

Tapausesimerkki: Caterpillar

Hyvänä esimerkkinä printti- ja digikampanjoiden tehokkaasta yhdistämisestä toimii yhdysvaltalainen konevalmistaja Caterpillar. Yhtiö toteutti jo viime vuosikymmenellä kampanjan, jossa potentiaalisille asiakkaille lähetettiin yksilöllinen postikortti.

Korttiin oli printattu personoidun laskeutumissivun osoite. Laskeutumissivulla kävijöiltä kerättiin tietoa, jonka avulla heidät jaettiin kahtia niihin, jotka ovat valmiita ostamaan, ja niihin, jotka kaipaavat lisää markkinointia. Näin sekä myynti- että markkinointipuolella pystyttiin keskittämään resurssit oikeisiin prospekteihin.

Printtiä ja digiä yhdistelevä kampanja oli moninkertaisesti Caterpillarin tavallisia suoramarkkinointikampanjoita tehokkaampi.